H.
G. Wels – A vakok országa.
Kivaghy:
Időrendben
H.G. Wels – A vakok országa c. kisregény következik, hiszen ez 1904.be íródott.
Wels pedig korábban élt mint pl. A. Huxley, és a többi itt elemzésre kerülő
író.
Most
mikor kb. 50 év múlva újra elővettem a könyvet, és újra elolvastam, egyik
ámulatból a másikba estem. Először is másképp emlékeztem a könyvre. Az nem
csoda, ha bizonyos részletek teljesen kiestek, de az meglehetősen érdekes, h
olyan részletekre emlékeztem, amelyek e könyvben nem is voltak benne. És a
fejembe képzelt befejezés is egészen más, én ugyanis meg mertem volna esküdni,
h végül is alávetette magát a megvakító műtétnek, és onnan viszonylag
elégedetten élt a vakok országában. A
másik meglepetésem, h a Wikipédia erről a műről semmit sem ír, holott hangos
könyv viszont készült róla. Film nem, pedig ideális filmtéma.
Kivaghy:
Sok
mindent írtál ugye kedves Wels, itt egy kis idézet erről:
A maguk korában a scientific romance műfajába sorolt korai regényei – mint Az időgép, a Dr. Moreau szigete, A láthatatlan ember, a Világok harca, az Emberek a Holdban, a The Sleeper Awakes – jó néhány maradandó új témát vezettek be a science fiction irodalomba. (Mindből film is született, kivéve a The Sleeper Awakes-t.) Írt nem fantasztikus regényeket is, amelyek elismerést arattak, mint
a Kipps és az
Edward-kori hirdetéseket kigúnyoló Tono-Bungay.
Több tucat novellát írt, amelyek közül a legismertebb A vakok országa (1904). Az új gyorsító című novellája ihlette a Star Trek A gondolatnál sebesebben (Wink of an Eye) című epizódját.[4]
Meglepő lehet, h. itt utópiákról beszélünk és Welsnek több kiváló utópisztikus könyve van, és mégis egy olyan könyvet szedek elő, amely csak nagyon halványan kapcsolható az utópia irodalomhoz. Miért? Mert nem akartam kihagyni ezt a remekművet. Mondjuk úgy h a nagy utópiaszerző íróról H. G. Welsről e könyvén keresztül emlékezem meg.
Wels:
A
könyv tartalma dióhéjban annyi h. egy a külvilágtól elzárt völgyben már generációk óta egy
betegség folytán, vakok születnek élnek, ez a természetes állapotuk, el sem
tudnak képzelni mást, hiszen ebbe születnek ebbe élnek. Már ez az alaptéma is
az egyik meghatározó filozófiai problémakör. Az emberi érzékelés, ill. tudás
mennyire korlátozott? Lehet, hogy az ember a látó ember is, egyfajta vakok
országában él, csak nem tud róla? Az állatvilágban egyébként vannak olyan
érzékelések érzékszervek, melyekkel az ember nem rendelkezik. De az is
lehetséges, h akár tízféle érzékelés is létezhet, az objektív valóságban, a
világmindenségben. Mi minden lehet az objektív valóságban, a világmindenségben?
Szinte minden, de csak az számít, amiről mi emberek, ill. én, mint saját
tudatomba zárt egyén tudatosan tudok. Tehát úgy tudok, hogy érzem, sőt át is
érzem. Egy születésétől vak embernek nem lehet elmagyarázni, milyen a kék szín,
vagy bármely szín.
De
visszatérek a könyvre, szóval az érzékelés-tudat problémával is foglalkozik a
könyv. De a könyv fő témája ennél is
izgalmasabb problémakör. Ugyanis ebbe a
völgybe a vakok országába egy látó kerül, aki először örül h majd „ő lesz vakok
között a király” viszont ezzel szemben kiderül h ő lesz a leginkább megvetett
tagja a társadalomnak. Gyakorlatilag a következők történnek: a vakoknak olyan
érzékennyé vált a többi érzékszerve (hallás, szaglás, stb.), hogy szinte
pótolják a látás érzékszervét. Nem teljesen érik el a látó összesített
érzékelési szintjét, de 90%.ban. Viszont a főhős ezt sem tudja, nem is akarja
kihasználni. Nem tudja, mert a vakok mindent sötétben végeznek (nappal
alszanak) és őt is erre kényszerítik. Másfelől a vakok, mint általában az
emberek összefognak, összekacsintva hazudnak csakhogy maguk előtt is titkolják
hibájuk, gyengeségük. Mint általában az emberek, nem tudnak maguknál okosabb,
tehetségesebb lényt elképzelni.
Valójában
van egy még mélyebb problémakör, de mielőtt erre rátérnék, elmondom: mindenki
hibásan értelmezi a könyvet, aki a „ne becsüld le a látszólag esendőbb,
fogyatékos embertársad, mert nagyot koppanhatsz” tanulságot vonja le az
írásból. Természetesen nem szabad a fogyatékosokat lebecsülni, de ez a könyv
nem erről szól. Mert a főhős, ha nagyon akarná, azért ki tudná használni a
magasabb rendűségét. Ez többek között akkor is kiderül, amikor közelharcban
viszonylag könnyen legyőzi a vakokat. Szóval, ha állandóan harcolna, ravaszkodna,
háborúzna, akkor mint félt-utált lény akár uralkodhatna is. Csakhogy főhős ezt
nem akarja, ő szeretetre vágyik, egymást tisztelő összetartó közösségre vágyik,
a közösség megbecsült tagja szeretne lenni. Ezt viszont éppen a furcsaságnak
nézett magosabb-rendűsége miatt nem tudja elérni.
Visszatérve
a lényegi problémára: az okosabb, szélesebb látókörű, a többieknél különlegesebb
tehetségesebb és egyébként jóindulatú ember miért nem tud érvényesülni a vakok,
azaz, az emberek országában? Tulajdonképpen
itt elsősorban arról van szó, hogy a fősodornak, a többségi akaratnak van egy
bedaráló, adott esetben kiközösítő ereje. És ez az erő nemcsak a rosszakra van
bedaráló, ill. kiközösítő hatással, hanem az átlagnál jobbakra is.
Nyilvánvalóan
a vakok országa, az emberek országát jelképezi. A történelemből rengeteg példát
lehetne sorolni, h az átlagnál jobb, okosabb tehetségesebb emberek kénytelenek
voltak a többséghez igazodni, kénytelenek voltak megalkudni, vagy ha ezt nem tették,
akkor megvetésben kiközösítésben, büntetésben lett részük. Itt van mindjárt a
legnyilvánvalóbb, a legtragikusabb, Jézus példája. Jézus a legkiválóbb, mégis a leginkább megvetett ember lett. Jézus nem
alkudott meg, és nem is használta az erejét. De hosszan lehetne folytatni a
sort. Sok kiválót megbüntettek, esetleg megöltek, mások kénytelenek voltak
megalkudni.
Sőt, nem is arról van szó, h a középszerű
tömeg nem ismeri fel a kiváló tulajdonságot, hanem arról h. felismerik, de
éppen a felettük álló tehetség ami kiváltja az ellenszenvüket. Vagy inkább
is-is, egyesek nem ismerik fel, mert olyan távol áll tőlük, a tehetség,
különlegesség, h nem látják, értik miről van szó. Mások pedig kapizsgálnak valamit, de ez, az
irigységük miatt visszájára fordul, és a különb embert, inkább a rendet,
szokást háborgató eltakarítandó fura alaknak tartják.
Ehhez
én még hozzáteszem, itt nemcsak Jézusról, Galileiről, Morusról és még hosszan
elehetne sorolni az igazságtalanul megítélt zseniket, hanem szinte minden
emberről szó van. Mert szinte minden ember
valamiben tehetséges kiváló, de ez azt is jelenti, hogy más, mint az átlag.
Van,
aki ebbe jó, van, aki abba jó, de a múlt és jelen társadalma akarva-akaratlan a
középszerű, sőt alacsonyabb szintű egységesítésre törekszik. A kiválók kiválósága
pedig kihasználatlan marad, ami ennél is rosszabb ez lelki szenvedést okoz
nekik. Ez az emberiség egyik problémája.
Ezt
a problémát mondja el a könyv nagyon egyszerűen, képletesen. A vakok közé
keveredett látó is szembekerült a büntetés, a kiközösítés, avagy a megalkuvás
problémájával.
A
vakok népe, (szintén emberek), is, csak mint az átlagos emberek, társadalmak,
ahelyett h a különleges tehetségű látó embert megbecsülték volna, inkább saját
szintjükre húzták, bedarálták, lenézték, és féltek is tőle. És mivel sokan voltak és szinte
mindannyian lehúzó bedaráló akaratúak voltak (még ha nem is tudatosan) is, így
hát érvényesült is ezen szándékuk.
Viszont
ez a félelem nem alaptalan, mert az is igaz, hogy a különleges képességű
emberek nem feltétlen jó emberek.
Nagyjából
lényegében erről szól a könyv. A könyvnek nyitott befejezése van a főhős mászik
kifele a katlanból a vakok országából, de nem lehet tudni ez sikerül, vagy úgy
jár mint korábban, - kénytelen visszamenni és azt tenni amit a vakok társadalma
akar, legalábbis amennyiben a közösség megbecsült tagja akar lenni. A vakok
társadalma pedig, ha nem is direkt, de
indirekt kényszerrel, el akarja venni a látását, a különleges képességét,
magukhoz hasonló embert akarnak kialakítani.
De
talán még ennél is van egy fontosabb tanulsága a könyvnek.
amit
így foglalhatunk össze: az ember mindig abból indul ki, amiben él, amit
megszokott. A vakok a maguk kis, bizonyos értelemben csonka, sérült
társadalmában egészen jól megvannak. Érdemes e egyáltalán fejlődésről,
boldogságról beszélni? Vagy mindig
kialakul egy megszokott elfogadott szint?
A vakok társadalma nem akar nem is tud előrébb lépni. És általában az
ember, az emberiség? Nos ezt a kérdést érdemes kielemezni.
Ez
tehát nem utópia, bár itt van egy különleges ország, ez inkább egy példa-történet.
Van
itt azonban még egy problémakör, mely szintén végigvonul az utópiákon.
Ez
a problémakör pedig a becsületes értelmes, tehetséges ember boldogsága, ill.
boldogtalansága.
Úgy
tűnik nincs olyan társdalom, életmód, amely tartós boldogságot adna, az
értelmes önállóan gondolkodó becsületes jó szándékú az átlagnál kevéssel
tehetségesebb embernek, pl. Gullivernek. A nyihahák képesek boldogok lenni, a
hinek is. De az ember az emberhez hasonló lények, yehuk, behinek, stb. nem
képesek.
Jó,
de ebben benne lehet az emberi természet is. Egyfelől az ember nem sokat tud
kezdeni a természet igazságtalanságaival, pl. h egyesen szépnek szerencsésnek,
tehetségesnek egészségesnek, születnek, ráadásul jó helyre. Mások pedig éppen
ellenkezőleg. Ez azért főleg ha nem vagy a szerencsések klubjának tagja, azért
elég frusztráló. Aztán ott van a másik, az h az ember mindenhez hozzászokik.
Ami azt jelenti, h lehet bármilyen élete, azt hosszabb távon
közepes-kellemetlennek, érzi. csak néha érez boldogságot, mert a megszokás
lehetetlenné teszi az állandó boldogságot, ahogy az állandó boldogtalanságot
is. Ettől függetlenül a társadalom az életmód minősége is meghatározza a
boldogságot, jólétet. Sőt van egy belső boldogságérzet is, ami szintén
szempont.
Egyébként
oda akarok kilukadni, h a birka (kicsit butácska, megyek a többiek után, elfogadom,
ami van) típusú emberek azért boldogabbak, mint a becsületes értelmes önálló
véleményű, a rosszat is látó emberek.
Az
én könyvemben például a főhős, aki adottan látó, önálló véleményű, felmegy a
hegyoldalba, ott búsul magába, tehát boldogtalan, míg a vakok nagyjából
elégedettek. De ez a szempont a többi könyvben is felmerül hol erősebben, hol
gyengébben. Pl. Gullivert sem mondanám boldognak mondjuk a nyihahák országában,
sem más országban.
Kivaghy:
Rendben van értjük, a szempontot. Akkor kedves barátaim, ha elemzik a
könyveiket erre is térjenek ki.
Huxley:
Most, már ha jó számolom, elég sok mindenre ki kell térni.
Ha
jól emlékszem, akkor többek között, a rendszerre, a ……..
Karinthy:
ha időrendben haladunk, akkor én jönnék. Sőt jövök is ragaszkodom hozzá.
Szerintem
érdemes időrendbe haladni, mert azért nem mindegy h én milyen könyveket tudtam
elolvasni.
A
következő oldalakon én, vagyis én következem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése